söndag 3 februari 2013

Biff med bambu, purjolök och haricot verts


Blev sugen på kinamat och bestämde mig för att göra egen. 
  • 700g lövbiff
  • 2 små burkar av Mrs Chengs strimlade bambuskott (jag tycker att dessa är absolut godast)
  • En rejäl bit purjolök
  • Ostronsås
  • Kinesisk soja
  • Japansk soja (lägre salthalt än den kinesiska)
  • Vatten
  • Harico vert
  • Olivolja
Börja med att strimla purjolöken riktigt tunt, det är ingen höjdare att tugga på en stora bitar. Strimla därefter lövbiffen och stek tillsammans med löken i lite olivolja. Lövbiff går supersnabbt att tillaga så tillsätt bambuskotten kort därefter och häll på av båda sojasorterna. Se upp med den kinesiska sojan som är väldigt salt.

När allt är genomvarmt tillsätter du ostronsås och lite vatten. Jag brukar använda nästan en hel liten flaska ostronsås...men gäller att smaka av, de olika märkena skiljer sig från varandra. När det gäller mängden vatten så ska det bara vara så mycket att det bildas lite sås....biffen ska ju inte vara helt torrstekt.

När allting fått puttra och i stort sätt är klart så tillsätts haricot verten. Jag använder mig av frusen och anledningen till att den tillsätts precis innan servering är för att den har en tendens att tappa färg om den tillagas för länge....man vill ju behålla den fina gröna färgen. Så fort haricot verten är genomvarm är det dags att servera.

Jag serverar rätten tillsammans med ris och de som vill, kan även strö över lite cashewnötter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar