onsdag 27 juni 2012

Kycklinggryta med bulgur och rostade grönsaker


Som jag nämnt tidigare så är vi tokförtjusta i kyckling och kyckling kan man verkligen variera i all oändlighet. Behöver dessutom inte så mycket för att få ihop en riktgt god middag. Dagens middag innehåller inte några utsvävande ingredienser.

Till grytan behövs:
  • Olivolja
  • Kycklingfiléer (Jag använde mig av 4st filéer till oss tre)
  • Salladslök (Jag använde en påse)
  • Chili (Findus frysta funkar fint...smaka bara av så du vet styrkan...det kan variera)
  • Kryddor (Jag Santa Marias pepparmix, paprikapulver och lite av min Ölandskrydda)
  • Persilja (Funkar fint med fryst men är godare med färsk)
  • Grädde (Jag tog 50/50 matlagningsgrädde/vispgrädde
Rostade grönsaker:
  • Rotselleri
  • Blomkål
  • Morötter
  • Smör
  • Flingsalt
Börja med att få in grönsakerna i ugnen...de tar längst tid. Ju tunnare man skivar morötterna och rotsellerin, desto snabbare går de att tillaga. Ta dock inte för små buketter av blomkålen, risken är då att de smulas i sönder helt. Ringla över lite flytande Milda eller Becel och strö över flingsalt. Vänd om allt med händerna så smöret hamnar jämt och sätt in i mitten av ugnen på 200 grader. Täck över med folie efter en stund så grönsakerna inte bränns vid. Hur lång tid det tar beror helt på mängden grönsaker och storleken, men räkna i alla fall med en timmes tid.

Finhacka salladslöken och stek i lite olivolja tillsammans med chilin. Tillsätt kycklingfiléerna, skurna i mindre bitar. ¨Låt steka på medelhög värme och tillsätt kryddorn när kycklingen börjat få lite yta. Sänk värmen och lägg ett lock över. Lår kycklingen stå och småputtra en stund innan du tillsätter grädde och persilja. Smaka av om det behövs mer kryddor. 

Jag serverade med bulgur som jag kokte tillsammans med lite grönsaksbuljong.

Vill man så kan man även ha lite kall gurksås vid sidan om. Extra gott om man använt mycket chili i grytan.
  • Gurka
  • Turkisk yoghurt
  • Örtsalt
  • Citron
Riv gurkan på ett rivjärn och pressa ut så mycket vätska som möjligt. Lägg i en skål och tillsätt yoghurten, citron och örtsalt. Smaka av och hitta balansen mellan salt och surt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar