tisdag 12 juni 2012

Lasagne all´arrabiata



Idag frågade jag min dotter vad hon helst av allt skulle vilja äta till middag och svaret blev lasagne. Det var ett tag sedan vi åt lasagne men kände mig ändå inte jättesugen på den gamla vanliga varianten så jag testade en ny. Lite av en chansning eftersom det är en kryddig rätt som innehåller både chili och en massa vitlök. Att kalla rätten barnvänlig skulle det nog råda delade meningar om, men min dotter älskar smak och lite hetta.

och när hennes tallrik såg ut såhär efter två portioner....ja då måste jag nog sätta rätten under barnvänlig i alla fall.

Detta behövs till en stor laddning lasagne:

Köttfärssåsen
  • 500g köttfärs (Jag använde blandfärs)
  • Olivolja
  • Chili (Gör ett smaktest så du vet hur stark den är och tänk på att chilin hettar till lite mer då den får dra en stund i själva köttfärssåsen)
  • Vitlök (Till 500g köttfärs använde jag 5 klyftor)
  • Salladslök (En påse/knippe)
  • Färsk basilika (En kruka)
  • Passerade tomater (Jag använde 2st tetraförpackningar)
  • Grönsaksbuljong (Jag använde 3st)
  • Kryddor: peppar och paprika
Jag använde spenatlasagneplattor som är klara på 20min.

Ostsås
  • Matlagningsgrädde
  • Maizena redning
  • Peppar
  • Riven ost
Börja med att hetta upp olivolja i en stor kastrull och tillsätt finhackad chili, vitlök samt salladslök. Låt fräsa på medelhög värme tills löken mjuknat. Tillsätt färsen och kryddorna. När köttet börjar få lite färg, tillsätt den finhackade basilikan och de passerade tomaterna. Värm på en stund innan du tillsätter buljongen, ta en tärning i taget och smaka av. När alla ingredienser är tillsatta, låt såsen stå och småputtra en stund.

Under tiden kan du värma på matlagningsgrädden i en separat kastrull och red den med lite maizena. När såsen börjar tjockna något (inte för mycket eftersom osten i sig gör såsen tjock), krydda. Ta av kastrullen från plattan och tillsätt den rivna osten.

Det blir som sagt en rejäl laddning lasagne så det krävs en generös ugnsform. Börja med att lägga köttfärssås i botten och toppa sen med plattor, ta därefter lite ostsås och så köttfärssås på det innan det är dags för ett nytt lager plattor. Varva på och avsluta med ostsås överst och se till att samtliga plattor är väl täckta av sås/ostsås, annars är risken att lasagnen blir torr. Jag pudrade över lite paprikapulver på toppen.

200 grader i mitten av ugnen ca 30min och lasagnen är klar.
Servera med en fräsch grönsallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar