onsdag 28 mars 2012

Falukorv- och pastaröra


Om tiden inte finns så ska man inte slå på stort. Då är det bra att ha lite enkla recept på snabblagad mat. Jag har testat det här med att vara överambitiös fast jag inte haft tid och då blir det bara pannkaka av det hela....varje gång. Idag har det inte funnits så mycket tid och då fick det bli korv och makaroner....dock i en lite annorlunda tappning.
  • Falukorv (Jag använder korv med minst 68% kötthalt och mängden korv beror på hur stor laddning man vill göra)
  • Purjolök
  • Zucchini
  • Creme fraiche (Jag använder oftast en 5dl burk)
  • En skvätt matlagningsgrädde eller mjölk
  • Lite tomatpuré
  • Kryddor
  • Pasta av valfri sort (Idag körde vi spiralmkaroner)
Kokar upp pastan och ställ åt sidan när den är klar.
Skär korv, purjolök och zucchini i små bitar (det är godare med mindre bitar) och stek i lite smör på medelhög värme.
Jag kryddade med grillkrydda/all around krydda, svartpeppar och paprika.
När allt är så gott som genomstekt tillsätter du creme fraiche och en skvätt mjölk eller grädde samt tomatpurén och låt småputtra under lock till allt blivit varmt. Smaka av!!!
Innan servering blandar du i pastan och rör om. Ta det lugnt med pastan eftersom den gärna suger upp all vätska och rätten kan bli torr. Skulle så vara fallet så kan du tillsätta lite mjölk eller en klick creme fraiche till.

Här hemma serveras denna rätt med gurkstavar och lite körsbärstomater.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar