lördag 24 mars 2012

After eight kladdkaka...utan After eight

Är det möjligt?
...Oh yes!

Jo det går faktiskt att få till samma ljuvliga mintsmak fast utan en massa After eight choklad.
OCH utan en massa konstiga tillsatser!

Jag gillar när kladdkakor inte är för söta och med en massa After eight i eller på, så är det oundvikligt eftersom denna lilla ruta med sin mintfyllning är förbaskat söt i sig. Jag klurade rätt länge på hur jag skulle lösa detta dilemma eftersom jag tycker om smaken. Räddningen hittade jag här i form av en liten kruka med färsk chokladmynta.


Den här plantan är växtrikets svar på After eight!
Men utan en massa socker eller tillsatser.

Det behövs bara några få blad till en kaka. Jag hade i 5st vilket jag tyckte räckte gott och väl, man får helt enkelt prova sig fram. Finchacka bladen och lägg dem tillsammans med det smälta smöret och låt de stå och dra medan du rör ihop övriga ingredienser. Det är viktigt att finhacka eftersom bladen har en ganska skarp smak och man vill få det jämt fördelat i hela smeten. Du behöver inte fiska upp dem utan låter dem vara kvar när du rör ner smöret i smeten.

Recept på kladdkaka hittar du här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar