onsdag 30 januari 2013

En smak av orienten


Igår blev jag sugen på mat med mycket smak och massor av kryddor, så jag slängde ihop en relativt enkel middag som uppskattades av hela familjen...inte minst den yngre generationen i huset.

Gjorde järpar av blandfärs som jag stekte i lite olivolja till de fick yta. Lät dem sedan steka klart i ugnen.
  • 500g blandfärs
  • 1påse salladslök (finhackat)
  • 3 vitlöksklyftor (pressad)
  • finhackad bladpersilja (finhackat)
  • ströbröd
  • 1 ägg
  • en skvätt grädde
  • Kryddor (svartpeppar, paprikapulver, allaroundkrydda/grillkrydda, spiskummin, chermoula)
Blanda ihop allt och forma till små järpar.

Bulgur:
Till detta serverade jag bulgur som jag kokte i buljong och sedan blandade med finhackad bladpersilja, en skvätt citron och 1-2 finhackade salladslökar.

Sås:
Blandade lite Santa Maria chermoula tillsammans med lite harissa och en nypa örtsalt i turkisk yoghurt och serverade till. Ja det blev faktiskt även lite vitlökssås (se under etiketten såser).

Tillbehör:
Kall sallad bestående av finskuren gurka, tomat och en skvätt citron.

Väldigt enkelt och mycket smakrikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar