söndag 16 juni 2013

Rosenbullar



När det finns hemgjord marmelad i huset så är det svårt att låta bli att baka. Något som jag är speciellt förtjust i är rosenbullar. Receptet ger 14-16st bullar.

100g smör (smält)
5dl mjölk
50 jäst
½ tsk salt
2msk socker (jag drog ner till 1st)
ca 8dl mjöl (känn efter på konsistensen istället för att stirra dig blind på måtten)
1 ägg (till pensling)
Vallmo eller sesamfrön (jag föredrar vallmo)

Smält smöret och tillsätt mjölken...värm till fingervarmt (37grader)
Smula jästen i en bunke och häll över vätskan...rör om så jästen löses upp och tillsätt därefter salt och socker. Arbeta ner mjölet lite i taget och som sagt, känn efter på konsistensen istället för att stirra blint på antalet dl. Degen ska vara lite klibbig

Låt jäsa under bakduk i 30min. Knåda små bullar och lägg på plåt för att jäsa ytterligare 10-15min. Pensla med vispat ägg och strö över vallmo- eller sesamfrön. Grädda i mitten av ugnen på 200grader till bullarna fått fin färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar