söndag 16 juni 2013

Gott med rabarber



När man som storstadsböna får x antal kilon med fin, obesprutad rabarbet från landet....ja då kickar husmorsgenen in på allvar. Jag föredrar att koka min egen sylt och marmelan, något som är busenkelt och håller länge...ja kan t.o.m frysas in utan problem.

Jag gjorde två olika sorters marmelader och sylt: jordgubb/rabarbet och rabarber/persika. Något exakt recept finns inte...allt handlar om hur mycket man vill göra åt gången och hur syrliga rabarberna samt jordgubbarna är. Om man vill ha slät konsistens så kan det behövas gelatin annars påminner det mer om kräm. Kräm är iofs inte fel så vill man ha det istället, struntar man i gelatin. Jag hade i lite mer gelatin i marmeladen men det är en smaksak.

Börja med att skölja och skala av det yttersta skiktet på rabarberna som är extra trådigt. Skär i cm tjocka bitar och lägg i en kastrull med lite vatten i botten samt lite pressad citron. Tillsätt jordgubbar, persika (behöver inte skalas) eller vad man nu känner för. Koka upp och rör om då och då. Tillsätt syltsocker och låt koka till allt mjuknat. Ta bort kastrullen från spisen och kör ett varv med mixern. Smaka av om det behövs mer socker. Persikan är oftast sötare än jordgubbarna och fungerar därför som naturligt sötningsmedel.

Mängden gelatin beror på mängden "kräm"...mitt råd är att läsa på förpackningen. När gelatinet tillsatts så är det bara att slå upp sylt/marmelad i burkar. Supergott på rostad smörgås eller varför inte på nybakta bullar eller scones.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar