torsdag 28 februari 2013

Varmrökt lax med potatissallad


Smal och smarrig sommarmat funkar även under vinterhalvåret, speciellt om man som jag längtar som en tok efter sol och värme. Köpte en bit varmrökt lax och blev väldigt sugen på potatissallad. Tycker dock att de flesta färdigköpta potatissalladerna är feta och inte speciellt goda så jag bestämde mig för att göra egen.

Jag tycker att det är absolut godast att göra på nypotatis så jag köpte fryst nypotatis, men man kan givetvis använda vilken potatissort man vill. Kokte upp potatisen och lät dem svalna lite innan jag skar dem i mindre bitar (inte för små). Jag kokte även upp haricot vert samt gröna ärtor som fick svalna något de med innan jag blandade samman allt (potatis, haricot vert och ärtor) i en bunke tillsammans med turkisk yoghurt.Skär rädisor i tunna skivor och blanda i samt en generös mängd gräslök. Smaksätt med lite örtsalt.

Tja svårare än så är det inte och kan varieras i all oändlighet. Nästa gång tänkte jag testa en variant med dill och lite dijon senap. Återkommer med recept.

Potatissalladen bör dock ätas på direkten eller inom några timmar. Efter ett tag blir rädisorna mjuka och det påverkar förvisso inte smaken, men känns inte så trevligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar