torsdag 28 februari 2013

Kyckling med en touch av Afrika


Jag gillar ju att testa nya kryddor och smaker....skulle nog snart kunna bli spokesperson för Santa Maria med tanke på att jag har näst intill hela deras sortiment hemma. Senast i samlingen av favoriter är Harissa, Piri piri samt Durban curry.

Häromdagen gjorde jag en väldigt enkel kycklinggryta som jag serverade tillsammans med couscous.
  • 900g kycklingfilé
  • Salladslök (3/4 paket)
  • Paprikapulver
  • Allaroundkrydda
  • Persilja (en rejäl näve)
  • Vitlök (1-2 klyftor)
  • Zucchini (en lagom stor bit)
  • Grönsaksbuljong eller hönsbuljong (1 tärning)
  • Koriander (går bra med både färsk och torkad=
  • Harissa (Santa Marias färdiga kryddblandning)
  • Matlagningsgrädde
  • Piri Piri (YTTERST lite)
  • Olivolja
Finhacka salladslök, persilja och vitlök och fräs i lite olja. Tillsätt kycklingfilén, skuren i mindre bitar. Krydda lite i taget och ta det lugnt med Piri Piri´n! Fräs en stund och tillsätt sedan zucchinin, fint skuren den med. Stek tills kycklingen fått fin yta och börjar bli klar. Häll över grädde och tillsätt eventuellt mer kryddor samt buljongen. Låt småputtra under lock till kycklingen är helt klar.

Servera med couscous. Jag kokar alltid min couscous i lite grönsaksbuljong.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar