torsdag 21 februari 2013

Spicy pork chops


Vem har sagt att kotletter behöver vara tråkiga?! Jag brukar köpa kotlett i hel bit och själv skiva upp....tycker att de blir mycket saftigare då. Igår blev det en spicy variant som jag serverade tillsammans med ugnsrostad potatis och rotfrukter samt en enkel kall sås.
  • 1-1,5 kg kotlett i bit. Beror helt och hållet på hur många man är runt middagsbordet.
  • olivolja
  • grillkrydda
  • svartpeppar
  • paprikapulver
  • Santa Maria Chermoula
  • cayennepeppar
  • chilipulver
Ibland marinerar jag köttet i en påse tillsammans med kryddorna och en skvätt olja, men igår stekte jag dem direkt i stekpannan och kryddade dem under stekningen. Mängden kryddor beror helt och hållet på hur spicy man vill ha dem....ta det dock lugnt med cayennen. När de fått fin yta, placerar jag dem i en ugnsfast form och låter dem steka klart i ugnen på 175 grader.

Jag hade förberett potatisen och rotfrukterna tidigare eftersom de tar 1-1½ timme i ugnen. Hade sötpotatis över från soppan jag gjort dagen innan, så jag skivade ner den tillsammans med morötter, vanlig potatis och rotselleri i en ugnsform. Ringlade över lite olivolja och blandade om. Strödde över med lite Santa Maria Forest blend och täckte över med folie. In i ugnen på 200 grader och rör om lite då och då.

Såsen bestod av min Ölandskrydda, Chermoula, turkisk yoghurt och finhackad persilja.

Enkelt och gott :-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar