torsdag 28 februari 2013

Enkla pannkakor


När min dotter hade lekträff senast så fixade jag pannkakor till mellis och det uppskattades verkligen. Det är ju inget svårt att göra och blir väldigt lyxigt för den yngre generationen om man serverera med glass, drottningssylt samt jordgubbssylt.
  • 3ägg
  • 2½ dl vetemjöl
  • 6dl mjölk
  • 3msk flytande margarin eller smält smör (här hemma används bara riktigt smör)
  • smör att steka i.
Jag har testat många olika varianter för att undvika klumpar i smeten och hittat en som funkar varje gång, men det är en smaksak hur man väljer att blanda ihop allt, så länge det blir en slät smet på slutet.

Jag knäcker äggen i en skål och tillsätter 1dl av mjölet medan jag vispar...när det blivit slätt så tillätter jag ännu 1dl och tillsist den sista ½ dl. Smeten är då jättetjock och svår att röra om. Häller i hälften av mjölken (3dl) och vispar försiktigt. Smeten löses upp och börjar se ut som pannkakssmet. Fortsätter att vispa en stund innan jag tillsätter resterande mjölk (3dl). Eftersom jag vägrar allt vad margarin heter, så klickar jag i 3msk smör i stekpannan som får smälta och häller sedan i det i smeten. På så sätt har jag även smort stekjärnet inför första gräddningen. Gör inte pannkakorna för tjocka och vänd dem inte så fort utan låt dem få lite färg.

Jag klickar i lite smör innan varje gräddning oavsett teflonpanna eller ej....smöret ger god smak åt pannkakorna och en fin yta.

Vill man, så kan man blanda i lite blåbär i smeten och köra om med stavmixer för att göra blåbärspannkakor. Jag brukar då även ha i lite vaniljsocker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar