torsdag 7 juni 2012

En klassiker


Ja jösses...senast jag åt den här gamla godingen så var det killarna som sprang och permanentade håret, A-ha toppade listorna och på bio kunde man se små söta pälsbollar som absolut inte fick utsättas för vatten. Jag pratar om 80-talets mest exotiska rätt: kasslergratäng med ananas på toppen.

Så busenkelt och så gott. Jag drog igång lite 80-tals musik för att komma i stämning...men det går absolut lika bra utan :-)

Vad som behövs är:
  • Kassler (Mängd efter tycke och smak)
  • Salladslök (Jag använde en påse)
  • Kryddor (peppar och paprika)
  • Grädde (Jag använde hälften vispgrädde och hälften matlagningsgrädde)
  • Tomatpuré
  • Senap (Sort efter tycke och smak...jag använde mig av Druvan stark)
  • Ananas (Jag hade ringar som jag delade på mitten....tog en sort där de låg i sin egen juice istället för socker och vatten)
  • Ris (Uncle Ben´s långkornigt ris eller vad man känner för. Bör dock vara ett torrt ris och inte klibbigt)
Tärna kasslern i små bitar och finhackade salladslöken. Hetta upp lite olivolja och fräs på medelhög värme, tillsätt kryddorna Koka upp ris (mängd varierar efter mängden kassler.....ska vara ungefär 50/50. Blanda grädde med senap och tomatpuré (man ska bara ana senapssmaken, den få inte ta över)

Lägg riset i botten i en ugnsform och lägg kasslerröran över. Skiva ananasen över och häll på gräddblandningen. Vätskan ska täcka det mesta utan att maten för den delen simmar i grädde.

Låt stå i mitten av ugnen till allt är genomvarmt på 175 grader.
Servera med lite sallad eller gurk-/morotstavar.

Kvällens middag blev väldigt poppis...speciellt hos den yngre generationen som satte i sig tre portioner :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar