söndag 11 mars 2012

Äppelmos

Min absoluta favoritfrulle är grahamsgröt med hemgjord äppelmos.

Av någon oförklarlig anledning så kan jag inte äta färdigköpt äppelmos och ett tag trodde jag att jag var allergisk mot äpple men det är nog snarare så att det är konserveringsmedlet eller någon annan tillsats jag reagerar på.

I höstas var vi på Öland och äppleträden var överfulla med äpplen.


Jag fick plocka hur mycket jag ville och jösses vad jag plockade. För att vara en storstadsböna så fick jag snabbt in tekniken...och det blev en rejäl påse som jag sedan envisades med att släpade hem på både tåg och buss. Bor man mitt i storstan så är det lyx att få tag på stora, saftiga och framförallt obesprutade äpplen.

Hade då aldrig gjort äppelmos förr men det visade sig vara det absolut enklaste man kan tänka sig och gott blev det också. Det var även då som jag insåg att det var inte äpplena som orsakade min allergi och det var med andra ord fritt fram att förgylla gröten med äppelmos på morgonkvisten.

Sedan dess har jag alltid hemgjord äppelmos i kylen. Tyvärr är Ölandsäpplena slut sedan länge så jag får hålla tillgodo med det som finns i butiken. Långt ifrån samma smak och konsistens men det funkar. Idag blev det 1,5kg Royal Gala som i eftermiddag blir till en ny laddning mos och såhär gör man alltså:
  • 1,5kg äpple (Välj svenskodlat om möjligt)
  • Syltsocker med pektin (Jag använder Dan sukker)
  • Malen kanel
  • Vatten
  • Citron
Mängden äpple varierar ju beroende på hur mycket mos man vill göra. Det håller sig ett bra tag i kylen och funkar alldeles utmärkt att frysa in så gör en ordentlig laddning med en gång.

Ta fram en stor kastrull (hellre bred än hög) och täck botten med vatten (ta lite i början och fyll sedan på om mosen tycks bli för tjock) och droppa i lite citron. Citronen gör att äpplena inte mörknar under processen.
Skala äpplena och kärna ur. Skär i mindre bitar och lägg i kastrullen så fort som möjligt.
Låt allt koka upp innan du har i sockret och dra sen ner värmen och låt småputtra under lock till äpplena mjuknar. Om man som jag, gillar kombinationen äpple och kanel så kan man ha i lite malen kanel.

När det gäller mängden socker så beror det helt och hållet på äpplena. Börja försiktigt och smaka av....det ska finnas en viss syrlighet i äppelmos, den blir inte god om den blir för söt. Ölandsäpplena var något syrliga och där tog jag 3-4msk socker till 1,5kg äpplen. Royal Gala som jag kör idag brukar bara behöva 2msk socker....men som sagt smaka av.

När äpplena är mjuka, ta av kastrullen från spisen och kör några varv med handmixern så att du får en slät mos utan bitar. Äpplena behöver med andra ord inte koka isönder helt utan bara bli mjuka.

Låt svalna helt innan den åker in i kyl eller frys.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar