söndag 11 mars 2012

Rostade rotfrukter

Det är lätt att glömma bort rotfrukter vilket är himla synd eftersom de är både nyttiga, goda och billiga. Perfekta under framförallt höst och vinter då övrigt grönsaksutbud kan vara lite tråkigt. Det finns en massa olika användningsområden för rotfrukter...jag föredrar dock att rosta dem som de är i ugn, tillsammans med lite smör och flingsalt. Antingen som tillbehör eller istället för potatis.

Jag använder mig främst av palsternacka, rotselleri, rödbetor och morötter.

Skala och skär allt i lagom tjocka skivor (använd handskar när du förbereder rödbetorna om du inte står ut med lätt rosa händer). Morötterna och palsternackan brukar jag skära på längden men det är en smaksak. Lägg i en eldfast form och ringla över lite flytande smör. Blanda om allt så smöret fördelar sig och strö över flingsalt.

Vill man så kan man även skära rå potatis i skivor eller klyftor och ha med. Vid bjudning så kan man tillaga rödbetorna för sig i en separat form, då färgas inte de andra rotrukterna utan behåller sin naturliga färg.

In med formen i ugnen på 200 grader (nedre delen av ugnen) Brukar ta 45min till en 1 timme innan allt är mjukt. Rör runt lite då och då så inga delar bränns vid!

Servera till fisk, färsbiff eller kyckling.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar