lördag 24 november 2012

Triss i läckerheter


Jag var bara tvungen att testa mina nya leksak: folieformar. Kan säkert låta väldigt märkligt men har tidigare enbart bakat mazariner i små folieformar...aldrig större kakor. Det var hur som helst extremt smidigt och perfekt om man ska ta kakan med sig, ge bort eller på något sätt förflytta den en längre sträcka. 

Något man ska tänka på när man bakar i folieformar, är att det inte är alla kakrecept som lämpar sig. Frukt med mycket syra så som äpplen bör inte läggas direkt i botten på formen....annars är det bara att baka loss.

Jag gjorde en sockerkaka med äpple och kanel och använde samma grundrecept till en sockerkaka med blåbär. Uteslöt äpplena, kanelen och sockret på toppen och blandade istället i frusna blåbär i smeten. Den tredje kakan blev en amerikansk paj med äpple och blåbär.

Gjorde mördeg enligt receptet nedan:
  • 150 g kallt smör
  • 4 dl vetemjöl
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 0.5 dl florsocker
  • 1 st ekologiskt ägg
  • 0.5 msk kallt vatten
Börja med att nypa ihop smöret med mjölet och tillsätt sedan sockret och slutligen äggen samt vattnet. Degen ska inte knådas utan bara blandas ihop tills den håller ihop. Lägg plastfolie om degen och låt den vila i kylen i 30min.

Jag fyllde pajen med blåbär och äpplen. Använde 5-7 syrliga äpplen som jag tärnade och stekte i smör tillsammans med socker och lite lite kanel tills de mjuknat. Ta lite socker i taget och smaka av....fyllningen får inte bli för söt. När röran svalnat något så tillsatte jag frusna blåbär och lät det hela stå medan jag kavlade ut degen. Konsistensen på fyllningen ska vara lite kletig...får inte vara för rinnande, då blir pajbotten alldeles för mjuk. Använd 3/4 av degen till botten och spara 1/4 till locket.

Eftersom mördeg innehåller så mycket smör så brydde jag mig inte om att smörja formen innan jag hade i degen. Tänk på att inte göra botten för tunn eftersom pajen ska fyllas med ganska mycket äpplen/blåbär. Jag fyllde formen enda vägen upp till kanten och kavlade sedan ut resterande deg och lade på fyllningen. Knip ihop kanterna och skåra med en kniv.

Pensla locket med lite vispat ägg och en gnutta mjölk.

Grädda på 150 grader i ca 40-45min nedre delen av ugnen. Servera med vaniljsås, vaniljvisp eller en klick vaniljglass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar