torsdag 22 november 2012

Pankopanerad kycklingfilé med tillbehör

Den här familjen är ju som jag nämnt måååånga gånger tidigare, väldigt förtjust i kyckling. Vi tycker dessutom även om plockmat....och igår kände jag för att skämma bort oss trots att det var en helt vanlig onsdag. Jag hade köpt hem kycklingfiléer och rekommenderar varmt Kronfågels tvådelade filéer som passar ypperligt till denna rätt.

När det gäller panerad mat så är det sällan något jag lagar men har hört talas så mycket om det asiatiska ströbrödet Panko, att jag bara kände att det där måste jag testa. Panko man kan hitta i välsorterade mataffärer. Jag köpte mitt på ICA Maxi.

Panko påminner om cocosflingor både till utseende och konsistens, smakar dock rispapper så jag rekommenderar att krydda det lite. Jag använde chilipulver, peppar och lite grillkrydda. Märkte även att panko sög upp vätska likt en tvättsvamp så det slutade med att jag använde 3st vispade ägg till panering av 4st hyfsat stora filéer. Jag körde även dubbelpanering dvs först i med filén i ägget sen vänd om i Pankon, över i äggblandningen igen och avsluta i en sista vända i Pankon.

Jag hettade upp en generös mängd olivolja i en stekpanna och stekte filéerna två och två till de blev klara. Som sagt de drar åt sig vätska likt en svamp men jag får inte speciellt dåligt samvete om jag bara använder olivolja OCH de blev inte på något sätt flottiga utan Pankon blev mycket luftig och knaprig medan kycklingen höll sig saftig. Faktiskt det godaste jag ätit på mycket länge och rekommenderar verkligen!

Om man vill steka upp några stycken innan servering så lägg de som är klara i en lätt smord ugnsform och sätt in på 150grader medan resten steks klart.



De filéerna jag inte panerade, marinerade jag i lite lime, chili, Santa Marias Chicken & Steak och olivolja. Stekte upp tills de var nästan klara och lindade sedan in i bacon (använde endast Scans butchers choice) och in i ugnen på 200 grader till baconet blivit knaprigt.



Serverade tllsammans med potatis i ugn som också är ruskigt enkelt och gott.



Skala ett gäng stora potatisar (fast sort) och skär på längde likt steakhouse fries. Lägg i en ugnsform och ringla över lite olivolja och krydda med Santa Marias Forest blend. Placera formen i mitten av ugnen på 200 grader och rör om i potatisen då och då. Skulle de börja få för mycket färg men ännu inte är klara, täck över med folie.

Förutom gurka och tomat så blev det även lite ugnsrostade grönsaker (morötter och blomkål). Eftersom jag använt upp alla mina ugnsformar till det andra så fick jag tillaga grönsakerna i brödformen...men det funkade precis lika bra. Använde lite smör istället för olja på grönsakerna och så flingsalt. 200 grader tills de är mjuka och samma som med potatisen, täck över med folie om de börjar få för mycket färg.



Förutom sötsur sås som jag hittade färdig på ICA Maxi, så blev det även vitlökssås och så min "Ölandssås"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar