torsdag 7 mars 2013

Indisk kyckling


Ikväll körde vi indisk afton hemma och jag bestämde mig för att testa att göra en egen version av favoriten chicken tikka sizzler. De senaste gångerna vi köpt hem denna rätt från restaurangen så har det mest känts fett och smaklöst och det visade sig vara väldigt enkelt att själv göra en något hälsosammare variant.


Börja med att skiva en stor gul lök, en röd paprika och ½ zucchini i tunna skivor. Jag använde även lite haricot verte som jag skar i lite mindre bitar.Stek grönsakerna i olivolja på medelhög värme. Krydda med lite salt, Santa Marias Garam masala och lite curry. Stek tills allt mjuknat och ställ sedan åt sidan. Hetta upp lite mer olivolja i samma stekpanna (ta vara på smakerna) och stek kycklingen tillsammans med koriander, svartpeppar, Santa Maria Garam masala, Santa Maria Tandoori, salt och paprikapulver.


Jag hittade den här fiffiga förpackningen med färdigskuren kyckling och fina bitar dessutom. Men även om kyckligen är garanterad färdigstekt så ville jag steka upp den på nytt för att den skulle få gotta sig i kryddorna.


Jag började med att smörja en ugnsform med lite olivolja och skar 4 tomater i skivor som placerades i botten. Därefter hällde jag grönsaksblandningen över och tillsist kycklingen. Efterson allt i princip redan är tillagat så ska det bara stå i ugnen tills det är genomvarmt (200 grader)


Jag bestämde mig även för att göra en currysås eftersom rätten i sig är ganska torr. Såsen är det enklaste man kan tänka sig. Strimla och stek en gul lök i lite olivolja och krydda med svartpeppar, lite garam masala, salt och curry. Låt löken steka på medelvärme till den mjuknat. Häll på 2½-3dl matlagningsgrädde och kör runt med stavmixern så såsen blir slät. Tillsätt ½-1 grönsaksbuljongtärning och smaka av.

Jag serverade även med en kall gurksås: riven gurka, turkisk yoghurt, örtsalt samt lite citron. Samt färdigköpt nannbröd.

Mycket uppskattat av hela familjen och otroligt gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar