tisdag 12 mars 2013

Chili & lime-marinerad laxspett



Om sommaren inte kan komma till oss så får väl vi komma till sommaren.....och vad är mer somrigt än grillspett?! Grillen fick tvärr stanna inomhus men det funkar med en stekpanna eller grillpanna också.

Börja med att blötlägga träpinnar i kallt vatten och låt ligga i ca 4-5 timmar...eller så länge som möjligt.
Därefter är det dags att marinera laxen. Jag använde fyra frysta laxfiléer som jag tinade (ja man tager vad man haver) och skar dem i lagom stora bitar och placerade i en större skål. Riv skalet av en lime över laxen och pressa sedan ur saften...blanda om så alla laxbitar täcks av limesaften. Jag kryddade med Santa Marias Chili & Lime-krydda samt lite extra chilipulver. Täck över skålen med plastfolie och ställ in i kylen några timmar.

Under tiden kan man blanda ihop de kalla såserna och ställa dem i kylen.
Jag gjorde min vanliga "fisksås": turkisk yoghurt, dill, örtsalt och lite citron.
Gjorde även en sås på Santa Marias Chermoula-krydda och turkisk yoghurt.

Jag serverade grillspetten tillsammans med potatisgratäng, men fungerar lika bra med en sallad, ris eller kanske rostade rotfrukter.

När det är dags att tillaga laxen så går det undan. Trä på 3-4 bitar per grillpinne och hetta upp ytterst lite olivolja i stekpannan eller på grillpannan. Laxen tar bara några minuter att bli klar....vänd spetten några gånger så alla sidor

Jag hade lite extra grönsaker till samt en näve räkor. Somrigt och väldigt gott....uppskattades av hela familjen så jag skulle absolut kalla denna rätt för barnvänlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar