onsdag 7 mars 2012

Kryddiga köttbullar


Vi kan ju börja med dagens middag som blev kryddiga köttbullar i pitabröd med sallad, tomat, gurka, fetaost och två olika sorters kalla såser. (Såserna kommer jag att lägga upp i separat inlägg för att det ska bli lättare att orientera sig här inne)

Jag använder mig oftast av blandfärs...det går att använda vilken typ av färs man än känner för men tänk på att nötfärs kan bli något torrare. Jag tillagar oftast 500g färs och till det använder jag 1ägg, osötat ströbröd (finns på ICA och är ett måste i detta hem eftersom jag försöker hålla sockerintaget nere så mycket som möjligt), mjölk (eller om man vill lyxa till det...en skvätt grädde), 1 lagom stor finhackad lök och kryddor. Enklare än så blir det inte.

Ner med allt i en bunke och veva ihop....tänk på att ströbröder gärna sväller direkt i kontakt med vätska så låt inte blandningen stå oblandad. Sen har vi ju det här med mått och kryddor. När det gäller den exakta mängden ströbröd och mjölk så får man gå på konsistensen...lagom fast helt enkelt, det går att korrigera. Kryddor....ja i vanliga köttbullar så använder jag svartpeppar, grillkrydda och paprika. Inget salt....det finns gott om sälta i grillkryddan.

Dagens maträtt var dock kryddiga köttbullar så idag hade jag i: chili, svartpeppar, grillkrydda, paprika, koriander, kebabkrydda och min Öländska specialblandning "Lilla viks kryddsmörsblandning" som ni hittar här.

Köttbullarna stekte jag i lite smör i en stekpanna så det fick lite yta och sen åkte de in i ugnen för att bli klara. 175 grader...ja tills de blev genomstekta. Jag föredrar att laga klart dem i ugnen eftersom jag upplever att de blir mycket saftigare då. Plus att de sköter sig själva en stund :-)

Öppna då och då och vänd på dem...eller som jag gör...skaka formen lite....här är vi inte så noga med finesser ;-) Servera i pitabröd tillsammans med sallad av valfri sort (jag föredrar kruksallad och ruccola), tomat, gurka och fetaost.

1 kommentar: