torsdag 8 mars 2012

Karl-Alfredsoppa

Idag är det torsdag och då står det soppa på menyn. Försöker att laga soppa minst en gång i veckan...i alla fall så länge det är "soppe-väder" som nu. Det är väldigt enkelt att slänga ihop en soppa, man kan göra storkok och de flesta soppor går att frysa in. Jag har alltid soppor i frysen. Perfekt till de dagar man har ont om tid men inte vill köra gatukök. Och låt oss vara ärliga...de där pulvervarianterna är ingen höjdare.

Dagens recept blir alltså spenatsoppa i all sin enkelhet. 
  • Schalottenlök
  • Vatten
  • Hackad spenat (jag kör på Findus frysta variant)
  • Grönsaksbuljong
  • Matlagningsgrädde
  • Oxfond (kan uteslutas men en liten skvätt ger soppan en rundare smak)
Vill man så kan man tillsätta en bit rotselleri eller en bit blomkål också. Jag hade en bit blomkål över i kylen som jag inte ville slänga, så den finhackade jag och hade i. Tänk på att ha i rotsellerin eller blomkålen först eftersom de tar längre tid att bli mjuka och som sagt finchacka eller kör i mixern så det blir små bitar, då går det snabbare.

Finhacka schalottenlöken (mängd är helt efter tycke och smak men jag brukar ha i alla fall 2st medelstora) och fräs i lite smör. Om man tillsätter tex blomkål eller rotselleri så ska de i när löken börjar bli lite mjuk (finhackat). Fyll på med vatten....så mycket som man känner att man vill ha i ungefärlig mängd soppa tänk dock på att ju mer vatten desto mer spenat krävs. Tillsätt buljongtäring(ar)...börja med en...smaka av och tillsätt eventuellt en till. (Jag brukar så gott som alltid ha 2st) Låt puttra en stund och testa då och då om rotsellerin eller blomkålen mjuknat. Även om man enbart kör på spenat så låt löken, vattnet och buljongen puttra en liten stund innan spenaten åker i.

När spenaten åkt i så handlar det i princip bara om att få en jämn värme på soppan och det går snabbt. När soppan blivit varm så tillsätter jag matlagningsgrädde och en skvätt oxfond. Smakar av och sen är det fram med stavmixern. Kör några varv så soppan blir slät (japp även om det enbart är spenat)....redo att serveras.

Enkelt och väldigt gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar